domingo, 9 de mayo de 2010

ENTREVISTA AL CEIP PRÀCTIQUES

El grup Magychild vam anar al CEIP Pràctiques a fer l’entrevista sobre les TAC. En primer lloc ens agradaria comentar que en aquest centre, la Nuria, mestra d'educació infantil la qual li vam fer la entrevista, ens va estar explicant que disposaven d’una tecnologia molt eficaç per treballar amb els nens de totes edats, la lupa binocular.
Amb aquesta es pot aconseguir de 10 a 30 augments en les mostres a estudiar .
Podem veure molt d’aprop, per exemple els ous de cucs de seda. Llavors, es pot connectar una càmera i programar-la per a què es gravi el temps que li diem ,cada tan temps… i així poder experimentar sobre com evoluciona, com surten els cucs. Aquesta càmera es connecta amb un cable USB al ordenador.
A continuació es mostra un exemple d’una experiència feta amb la lupa binocular:


Un cop ens va explicar aquest recurs tan eficaç vam procedir a fer-li l’entrevista:

Magychild: L’ús de les tecnologies es troba reflectit en els diversos documents pedagògics i de gestió al centre?

Núria: No un projecte tan específic, però si que n’hi ha de l‘aula del ciències, la de l’aula multimèdia multimèdia.

Magychild: La competència digital està seqüenciada i integrada en les diferents àrees curriculars?

Núria: Si, a llengua es fan unes determinades activitats amb el suport Tic, a ciències també; hi han algunes àrees que potser no tan, però si és clar.
A educació infantil tenim una aula d’informàtica exclusiva per aquest nivell, on hi van grups de 13 nens/es, grup partit.
Els d’educació especial també, se’ls hi adapta a la mesura del que poden fer.

Magychild: En quin nivell comencen a utilitzar les Tic?

Núria: comencen a P3 amb l’ús de les Tic, fent coses molt bàsiques, amb el ratolí resseguir camins, programes del punt edu, també fan la mà de contes, programes del Jclic… A l’aula de ciències també hi van els de P3.

Els més grans (P5) fan més coses evidentment, entren a Internet, surten, i a l’aula de ciències també hi van …

Magychild: Hi ha una comissió Tac?

Núria: Exactament no, però si que hi han comissions pedagògiques. Hi ha un coordinador d’informàtica. Abans si que hi havia una comissió TAC, però ara està inclosa dins d’una altra comissió perquè no donem l’abast.

Magychild: El centre té acordats els criteris de protecció de dades i drets de l’autor?

Núria: Si, sobretot els drets d’imatge.

Magychild: Quin criteri seguiu per avaluar als vostres alumnes en referència a les TAC?

Núria: Depèn del nivell. A educació infantil s’avalua bàsicament els aspectes de procediment, els típics d’utilització d’una eina: si saben fer anar el ratolí, engegar l’ordinador... Depèn del que es fa a cada àrea, s’estableix un criteri d’avaluació o un altre.
Als informes que se’ls dóna a les famílies hi ha un ítem que fa referència a les Tac.

Magychild: Quantes pissarres digitals disposeu al centre?

Núria: De moment dues, però estem pendents de que ens instal•lin unes altres.
Si ens aproven un projecte que demanat a la caixa, ens donaran més pissarres digitals.

Magychild: La ràtio d’ordinadors és de un per un?

Núria: No encara no. Hi han moments que si, perquè falten nens, però no, el projecte un per un no el tenim.

Magychild: Quina diferència hi trobes entre la pissarra tradicional i la digital?

Núria: La mateixa que entre un paper i un ordenador. Una pissarra tradicional és un suport on dibuixes, on escrius, és a dir com un paper i la pissarra digital és igual que l’ordinador.

Magychild: Quins avantatges i inconvenients hi trobes en la pissarra digital?

Núria: Trobo tan avantatges com inconvenients. Pel que fa als avantatges, amb la digital es pot entrar Internet, es pot preparar una unitat didàctica específica per la pissarra. Si jo la faig servir exclusivament per escriure, més val no gastar-se diners.
Els inconvenients són que l’escola a d’estar preparada; és a dir el cablejat a d’estar en condicions, l’adsl ha de ser bona per tenir una connexió ràpidament…

Magychild: Teniu algun tipus de formació respecte les pissarres digitals?

Nuria. Estem en ello, ja que ens les acaben de posar, jo personalment si.

Magychild: Com t’has format, a càrrec de l’escola o personalment?

Núria: L’escola en algun moment hi ha hagut xerrades, tot i això encara no han fet cap curs perquè encara no tenim moltes pissarres digitals. Pel curs vinent si que tenim previst un curs de formació especifica perquè esperem tenir-ne més.

Magychild: Creus que hi ha prous facilitats i recursos per a conèixer els nous mètodes que es van coneixent?

Núria: No. Facilitats si, però recursos econòmics no. Amb la crisi hi ha hagut retallades molt fortes en aquest tema. Hi ha hagut programes de formació que han estat retallats pel tema econòmic.

Magychild: Trobes que hi ha professorat que no sap utilitzar correctament les pissarres digitals?

Núria: Els mestres no som super man ni super women. Tens parcel•les limitades. A mi m’interessa molt el tema de les ciències, de la tecnologia, de la psicomotricitat. El qui s’encarrega de la biblioteca en sap molt i no tan d’una altre cosa. Cada mestra té a seva parcel•la. És impossible abarcar-ho tot. Amb les noves tecnologies depèn dels interessos. Una formació bàsica la té tothom.
Jo pensava que la gent més jove estarien més formats en les noves tecnologies ja que han nascut amb un ratolí sota el braç i el que em sorprèn és que la gent més jove que jo, no s’interessi. A mi personalment m’interessa i miro de saber cada vegada més coses.

Magychild: A nivell de centre estan conscienciats ?

Núria: Si

Magychild: Les TIC ajuda ala inclusió?
Núria: Si parlis de la inclusió que parlis: nouvinguts, nens amb un dèficit determinat, nens sords... Per exemple els nens sords que puguin tenir subtitulats al veure una pel•lícula al ordinador. Pots tenir en un moment donat un nen amb unes necessitats determinades i pots adaptar el material amb les TIC. Amb els nouvinguts si s’està treballant amb un programa amb un idioma diferent al seu i encara no el dominen prou, amb les TIC es pot adaptar amb una altra llengua. Un programa que no et permeti aquestes adaptacions no seria just.

Magychild: Recordes alguna experiència que hagis treballat amb les TAC?

Núria: Si. Relacionada amb ciències. Tenim una nova tecnologia que permet mesurar els sons amb decibels. Aquesta disposa de diferents nivells de gràfics. Doncs bé, amb aquesta tecnologia preníem sons, registràvem sons, i posàvem el nivell de decibels d’un so i amb els nens de cicle superior, estaven fent una gràfica i comparaven. La típica gràfica de doble entrada. Llavors el programa també permet fer codi de barres. Amb el nen de necessitats educatives especials en lloc de les gràfiques li vam poder posar el codi de barres. D’aquesta manera era molt més fàcil per ell. Quan està en silenci està a baix de tot , ho veu perfectament.

Magychild: Quins punts positius i negatius hi trobes?

Núria: El punt positiu que li trobo és que se’ns obre un ampli ventall de possibilitats.
Pel que fa al punt negatiu és que en el cas de l’aula de ciència moltes vegades es limita a fer tic, i no es fa experimentació. I és clar, penso que no es pot substituir una observació d’una flor tocant-la, traient els pètals, mirant, amb una pel•lícula, no és el mateix. Les ús de les Tic poden ajudar, complementar però no substituir determinades coses. Ens donen moltes possibilitats, és clar. Per exemple, si estem treballant el tigre, és evident que no el podrem portar a la classe, doncs podem anar a Internet, buscar diferents tigres i recercar informació sobre aquest. Però també seria millor primer anar al Zoo. Per exemple, si estem treballant els ocells, primer podem anar al pati a mirar els que trobem i després a través d’Internet podem buscar-ne d’altres que no haguem trobat, o els que hem trobat, podem buscar més característiques que no haguem pogut observar, veure’ls més prop mitjançant fotografies...
És a dir, les TIC són una eina enormement potent però no es pot substituir per l’experimentació; poden ajudar a complementar l’ensenyança - aprenentatge dels nens.

No hay comentarios:

Publicar un comentario